چند نکته اساسی برای بهبود عملکرد باطری موبایل

چند نکته اساسی برای بهبود عملکرد باطری موبایل

چرا باطری موبایلی که خریداری می کنم ، زود کیفیتش را از دست می دهد؟عمده ترین دلایل خرابی باطری موبایل چیست؟ چه کارهایی می توان برای بهبود عملکرد باطری موبایل انجام داد؟ چرا شارژ باطری موبایل من زود تمام می شود؟ چه راهکارهایی برای افزایش عمر باتری موبایل وجود دارد؟ این ها تعدادی از سوالات پرتکرار شما هستند که قصد داریم به طور مختصر و تخصصی به آن ها جواب بدهیم. گرد آوری نکات به صورتی بوده است که در عین ساده بودن قابل اجرا و کارآمد هم باشند، با سان سل همراه باشید.

  • تاثیر نحوه شارژ بر عملکرد باطری موبایل

    بهتر است اگر برای مدت طولانی از دستگاه استفاده نمی کنید، باطری را در حدود 50 درصد شارژ نگه داری کنید. شارژ کامل یا خالی نگه داشتن بیش از حد در دراز مدت به عمر و عملکرد باطری آسیب جدی وارد می کند. حدالامکان از شارژرهای سریع و سوپر شارژ استفاده نکیند. شارژ و دشارژ سریع باطری به عملکرد سل باطری آسیب می رساند. هنگام شارژ در صورت افزایش دمای شارژر، شارژ کردن را متوقف کنید. اجازه دهید دمای باطری و گوشی کاهش پیدا کند سپس مجددا شارژ کنید. هم چنین توصیه می شود هر یک الی سه ماه باطری موبایل تان را کالیبره کنید.

  • امروزه گوشی های هوشمند از قابلیت اولترا شارژ نیز برخوردار هستند که می توانید با اقدام به فعال سازی آن شارژ باطری موبایل تان را برای مدت طولانی تری ذخیره سازی کنید.

    بهینه سازی تنظیمات گوشی موبایل

    راهکار دیگری که ما می توانیم به شما در رابطه با بهبود عملکرد باطری موبایل بدهیم، این است که تنظیمات گوشی را بهینه کنید. قابلیت هایی هم چون موقعیت یابی (GPS)، WiFi، دیتای گوشی، نور صفحه نمایش، صداهای هشدار، بلوتوث و هم گام سازی را متناسب با نیاز خود تنظیم کنید تا از مصرف بی مورد شارژ باطری جلوگیری شود. روشن ماندن همیشگی این اتصالات شارژ باتری را هدر می دهند، درنتیجه با افت کیفیت و عملکرد مواجه می شوید.

  • بستن اینترنت همراه یا وای فای

از علل رایج که تاثیر زیادی بر سریع تمام شدن شارژ باتری دارد استفاده زیاد از اینترنت های همراه یا وای فای است . چنان چه با اینترنت کار خاصی ندارید حتما دیتا و وای فای را ببندید تا مصرف باتری زیاد نشود و سریع شارژ خالی نکند. در صورت ضعیف بودن قدرت سینگال دهی امواج شبکه اینترنت بی سیم وای فای موبایل شما تلاش زیادی جهت اتصال با مودم خواهدکرد و این مورد شارژ باتری را به شدت کاهش می دهد.

  • فعال کردن حالت پرواز

اگر در منطقه ای هستید که آنتن دهی ضعیف است، شبکه گوشی شما جهت سرویس دهی مناسب دائما در حال جست و جو است پس گوشی را به طور موقت خاموش کنید و یا در حالت پرواز قرار دهید تا از مصرف بی مورد باطری جلوگیری شود. فعال سازی حالت پرواز درواقع غیرفعال سازی راه های ارتباطی را به دنبال دارد. و همین باعث کاهش مصرف شارژ باتری خواهد شد. مثلا شب ها می توانید این کار را انجام دهید و انرژی باتری موبایل تان را ذخیره کنید.

  • تنظیم نور صفحه نمایش

نور صفحه نمایش را تنظیم کنید. روشن ماندن طولانی مدت صفحه نمایش یا روشنایی زیاد به شدت بر روی زمان نگه داری شارژ باطری اثر می گذارد. جالب است بدانید که دومین عامل تاثیرگذار در مصرف شارژ باتری پس از پردازشگر موبایل صفحه نمایش آن است. برای همین باید حواستان به نور و روشنایی باشد. پیشنهاد ما این است که نور را بر روی حالت اتوماتیک قرار دهید تا عمر و عملکرد باطری موبایل شما افزایش پیدا کند و شارژ آن سریع تمام نشود. هم چنین نکته دیگر در رابطه با نحوه تنظیم حالت Sleep برای صفحه نمایش است که بهترین حالت کم تر از یک دقیقه توصیه می شود. حتی می توانید از حالت شبانه night mood در طول شب هم استفاده کنید. برخی از اپلیکیشن ها دارای نایت مود هستند که می توانید به راحتی فعال کرده و علاوه بر بهبود عملکرد باطری موبایل تان فشار روی چشم هایتان را نیز کاهش دهید.

نکته!

در صورت مشاهده گزینه Proximity Wake نیز آن را غیرفعال کنید تا عمر باتری موبایل شما افزایش یابد.

  • آپدیت سیستم عامل گوشی

از سیستم عامل به روز استفاده کنید. به روز بودن سیستم عامل گوشی و برنامه های نصب شده در اکثر موارد مصرف باطری را کاهش می دهد. شما با آپدیت و به روز رسانی برنامه ها و سیستم عامل موبایل تان کمک زیادی به کاهش مصرف باتری می کنید. بنابراین با آپدیت نگه داشتن برنامه ها و سیستم عامل موجب بهبود عملکرد باطری شوید.

  • بستن نوتیفیکیشن اپلیکیشن ها

    نوتیف ها نه تنها آزاردهنده بلکه بسیار پرمصرف نیز هستند و نیروی زیادی از پردازنده را می گیرند. برای خلاصی از دست این اعلان های مزاحم در بخش تنظیمات به قسمت نوتیفیکیشن رجوع کنید و با کلیک بر روی هر برنامه گزینه Block All را انتخاب نمایید. بدین ترتیب همه نوتیف ها غیرفعال خواهد شد. شما این فرصت و امکان را نیز دارید که در به روز رسانی اپ ها تاخیر ایجاد کنید تا شارژ زیادی مصرف نکنند. بر فرض مثال برنامه به جای آپدیت لحظه ای اطلاعات هر 15 دقیقه یک بار به روز شود و شما نوتیف ها را در این بازه دریافت کنید.

  • بستن برنامه های پس زمینه موبایل

    شما در طول روز از برنامه های مختلفی استفاده می کنید و پس از اتمام کارتان از آن ها خارج می شوید. برای این که بتوانید عملکرد باطری را ارتقا دهید، باید برنامه را به طور کامل که در پس زمینه باز است ببندید. باز ماندن برنامه ها در پس زمینه میزان قابل توجهی از شارژ شما را هدر می دهند. نکته دیگری که در پس زمینه باید رعایت شود عدم استفاده از تصاویر متحرک است. تصاویر متحرک پشت زمینه از دلایل بالا بردن مصرف باتری برشمرده می شوند.

  • بستن انیمیشن ها و تاثیر آن بر عملکرد باطری موبایل

    همه انیمیشن ها و جلوه های بصری در گوشی، مصرف شارژ باطری را افزایش می دهند. مثلا انیمیشن های چرخش بین هوم اسکرین های اندروید و لایو والپیرها مقدار زیادی از انرژی باطری را مصرف می کنند. برای این که بتوانید اقدام به خاموش کردن انیمیشن ها کنید به قسمت Developer Option در تنظیمات بروید. چنان چه Developer را پیدا نکردید، به بخش تنظیمات و سپس به قسمت About بروید و چندبار روی Build number بزنید. مجدد وارد تنظیمات شده و سه گزینه Window animation scale، Transition animation scale، و Animator duration scale را غیرفعال کنید و تغییر چشم گیر عملکرد باطری را شاهد باشید.

مدیریت برنامه های گوشی موبایل

برنامه های بدون استفاده را پاک کنید و برنامه های غیر ضروری را در صورت عدم استفاده غیر فعال کنید. برای بهبود عملکرد باطری در مواقعی که دسترسی به شارژ ندارید از power saving استفاده کنید. این گزینه برنامه های غیر کاربردی رو غیر فعال می کند تا زمان بیش تری از گوشی استفاده کنید. برای مدیریت بهتر برنامه های موبایل تان که در عملکرد باطری تاثیر دارند، این امکان را دارید که به بخش تنظیمات رفته و آن جا قسمت باتری را انتخاب کنید. بدین ترتیب مصرف باتری توسط هر اپلیکیشنی را مشاهده خواهید کرد. با مراجعه به منوی باتری و گزینه Battery Optimization می توانید برخی از برنامه ها که چندان کارایی ندارند را بهینه کنید تا میزان مصرف باتری کم شود.

  • خنک نگه داشتن گوشی

شاید باورتان نشود ولی خنک نگه داشتن گوشی هم در عملکرد باطری موبایل شما تاثیر دارد، پس این مسئله را نیز جدی بگیرید. داغ شدن گوشی توان، عمر و کیفیت شارژدهی باتری های لیتیوم یونی را به شدت کاهش می دهد. در مقاله ای جدا به طور مفصل به علل داغ شدن و راهکارهای آن پرداخته ایم که می توانید مطالعه کنید.

  • استفاده از برنامه GREENIFY

    Greenify یک برنامه ای است که اپلیکیشن های گوشی شما را در حالت hibernation قرار می دهد. با استفاده از این برنامه می توان از فعالیت اپ ها در پس زمینه جلوگیری کرد. اپ‌هایی را که باید به‌خواب بروند را انتخاب کنید و از بهبود عملکرد و عمر باتری لذت ببرید.

  • جلوگیری از سینک شدن اتومات اپ ها در موبایل

    در پشت صحنه گوشی شما اطلاعات خیلی از برنامه ها به روز رسانی می شود و رفته رفته باتری دچار کاهش شارژ می شود. برای همین در Settings به قسمت Accounts بروید و جلوی سینک شدن را بگیرید. کافی است به Data Usage رفته و بر روی برنامه های غیرضروری که نباید در پشت صحنه فعال باشند، کلیک کرده و سپس گزینه‌ی Restrict app background data را انتخاب نمایید. بدین صورت زمانی که اپلیکیشنی استفاده نمی شود، نمی‌تواند در پشت‌صحنه data مصرف کند.

همان طورکه تا الان مشاهده کردید بهبود عملکرد باطری موبایل شما به کارهای خیلی ساده ای بستگی دارد و می توان آن ها را به بهترین شکل اجرایی کرد. پس با رعایت و توجه به موارد گفته شده کیفیت و عملکرد گوشی تان را افزایش دهید و از تکنولوژی نهایت استفاده و لذت را ببرید.

در این مقاله تحت عنوان “چند نکته اساسی برای بهبود عملکرد باطری موبایل” مهم ترین و در عین حال ساده ترین راه های افزایش عمر باطری مطرح و بیان گردید. ولی اگر با رعایت این موارد هم فکر می کنید باز هم عملکرد باطری تان ضعیف است، احتمال این که باطری شما قدیمی شده و دیگر زمان تعویض رسیده وجود دارد. بنابراین چنان چه فکر می کنید باطری جوابگوی نیازهای شما نیست و دچار تغییرات ظاهری شده اقدام به تهیه باتری های اصلی کنید. پس از خرید اگر نوع باتری، داخلی نباشد به راحتی می توانید اقدام به تعویض کنید و از کیفیت اورجینال بیش ترین بهره وری را داشته باشید. سان سل نیز یک فروشگاه آنلاین در زمینه انواع باتری موبایل، لوازم جانبی، گوشی موبایل و گجت های هوشمند است و با سال ها تجربه فروش در این زمینه اقدام به خدمت رسانی و ارائه خدمات می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *