کابل و شارژر موبایل

کابل و شارژر موبایل

کابل و شارژر موبایل

آیا می دانستید برای داشتن باتری سالم گوشی موبایل، باید کابل و شارژر موبایل اورجینال و اصل داشته باشید ؟

باتری موبایل، یکی از اصلی ترین اجزای داخلی موبایل به شمار می آید که باید در حفظ و نگهداری آن حتما نکاتی را رعایت کنیم. در واقع یک سری باور های غلط وجود دارد که شاید تا به امروز آن ها را جدی می گرفتید و تصور می کردید‌ که برای سلامت باتری موبایل شما کاملا مفید هستند. در صورتی که شاید نا خواسته، به سلامت آن آسیب وارد  نموده اید.

اگر جزو افرادی هستید که از کابل شارژ خود راضی نبوده اید و انواع و اقسام مختلف آن را امتحان کرده اید، که این امر باعث اتلاف وقت و هزینه شما شده است. به طور مثال گاهی سوکت دچار ساییدگی شده و یا انتهای سوکت‌ جدا می شود. البته برای همه ما پیش آمده است که سیم های داخلی کابل، دچار قطعی شده اند.

هر کدام از موارد نام برده شده، می تواند باعث دردسر شود. به همین خاطر ما می خواهیم در این مطلب به شما اصول نگهداری از باتری موبایل را بگوییم. هم چنین شما را با باید ها و نباید ها در مورد کابل و شارژر موبایل آشنا کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

کابل و شارژر موبایل
کابل و شارژر موبایل اورجینال

انواع کابل شارژ

کابل های مختلفی با تولد گوشی های هوشمند، تا به امروز به بازار عرضه شده اند. هر کدام دارای ویژگی هایی می باشند. البته‌ با گذر زمان، ایرادات نسل قبلی برطرف شده و نسل جدید، دارای ویژگی های کارآمد تری می باشند. در ادامه انواع کابل های شارژ را به شما معرفی خواهیم نمود.

کابل شارژ با کانکتور

استاندارد Mini USB، USB typ-B می باشد. این پورت یو اس بی، کاربرد فراوانی در بین گوشی های تولید شده داشت که با رونمایی از Micri USB، جایگاه خود را از دست داد. اما همواره در بعضی از دوربین های عکاسی و… شاهد این پورت هستیم.

کابل شارژر با کانکتور Micro USB

یکی از رایج ترین و پر کاربرد ترین های کابل های شارژر، Micro USB می باشد. این نوع از کابل شارژر، در گوشی های پرچمدار حذف شده و جای خود را‌ به USB type-c داده اند. اما هنوز هم ما می توانیم آن را در گوشی های رده پایین ببینیم.

کابل شارژ با کانکتور USB type-c

این نوع از کابل شارژر در سال 2014 رونمایی شد. USB type-c توانست مشکل اتصال یک طرفه را بر طرف نماید و سرعت جریان برق و هم چنین انتقال دیتا را به طور چشمگیری افزایش داد. این نوع از کابل شارژر، به طرز قابل توجهی در حال همه گیر شدن است و بسیاری از گوشی های موبایل دارای این نوع از کابل می باشند.

کابل شارژر با کانکتور Lightning

این پورت، صرفا مخصوص گوشی های موبایلی است که شرکت اپل آن ها را می سازد. پس نمی توان از آن به عنوان‌ یک استاندارد یاد نمود. سرعت انتقال دیتا و جریان برق این کابل شارژر نیز مناسب است و می توان آن را با کابل type-c قیاس کرد.

کابل و شارژر موبایل
خرید کابل و شارژر موبایل

در زمان خرید کابل شارژر باید چه نکاتی را مد نظر داشته باشیم ؟

حتما شنیده اید که هیچ ارزانی بی علت نیست و هیچ گرانی بی حکمت! اگر به دنبال کابل شارژری مرغوب هستید، از خریدن اجناس ارزان دوری کنید. در نظر داشته باشید که سلامت باتری موبایل شما به دو چیز (کابل و شارژر) بستگی دارد. پس در خرید این دو دقت های لازمه را به عمل آورید تا سلامت باتری شما به خطر نیفتد.

متریال به کار رفته در ساخت کابل و هم چنین شارژر، یکی از معیار های مهم قیمت گذاری آن ها است و کیفیت متریال، می تواند در کارایی کابل و شارژر نیز اثر گذار باشد.

اگر کابل و شارژری با طول عمر بالا می خواهید و می خواهید از متحمل شدن هزینه های دیگر مانند تعمیر باتری، در امان بمانید به سراغ اجناس ارزان قیمت نروید.

یکی از مزیت های خرید از سان سل، دریافت کالای اورجینال و اصل است که شما می توانید با خیالی آسوده از آن استفاده کنید و مطمئن باشید که متحمل هزینه های جانبی برای تعمیر موبایل و یا تبلت خود نخواهید شد.

در زمان خرید کابل به طول آن نیز توجه کنید. شاید تصور کنید که کابل های کوتاه شما را به زحمت می اندازند و برای کار با گوشی باید نزدیک به پریز برق باشید.

در ابتدا بگوییم که برای سلامت باتری خود بهتر است که در زمان شارژ شدن، از گوشی موبایل استفاده نکنید. در مورد طول کابل هم در نظر داشته باشید که کابل های بلند، حمل و نقل سخت تر دارند و هم چنین باعث گره خوردن می شوند که این خود دلیلی است برای قطعی سیم های داخل کابل!

ما در ادامه باید ها و نباید و همین طور عوامل خرابی باتری موبایل را به شما خواهیم گفت.

کابل و شارژر موبایل
خرید کابل و شارژر موبایل

چه عوامل دیگری غیر از کابل و شارژر موبایل غیر اورجینال می تواند سلامت باتری را به خطر بیندازد؟

در قدم اول، نگهداری از باتری موبایل، کاری ساده است. تنها کافی است که نکاتی ریز را در نظر داشته باشید. پیش تر در مورد فیک‌و غیر اورجینال بودن کابل و شارژر به شما توضیح دادیم. حال نوبت دیگر عوامل خرابی باتری است.

گرما، یکی از عواملی است که سبب می شود باتری موبایل شما، طول عمر مفید کم تری داشته باشد. باتری های لیتیومی که امروزه بیش تر گوشی های موبایل از آن بهره مند هستند، باید به دور از گرما باشند. در صورتی که جزو افرادی هستید که چند برنامه سنگین را هم زمان با هم بر روی خود اجرا می کنید و یا گوشی موبایل خود را در معرض نور خورشید قرار می دهید، پس از مطالعه این مطلب، باید دیگر این کار ها را جهت سلامت باتری موبایل خود انجام ندهید.

اگر از قاب های فیک استفاده می کنید، در زمان شارژ شدن باتری، قاب را از گوشی موبایل جدا نمایید. زیرا قاب های فیک نیز باعث داغ شدن باتری خواهند شد.

قابلیت شارژ سریع

یکی از نقطه ضعف های گوشی های هوشمند، خالی شدن باتری است. برای این ضعف دو راهکار پیش رو دارید، با از گوشی موبایلی استفاده کنید که ظرفیت باتری بالایی دارد یا از گوشی موبایل استفاده کنید که دارای قابلیت کوییک شارژ یا فست شارژ هستند.

شارژ سریع برای هر کمپانی نامی به خصوص دارد و هر شرکت سازنده برای این قابلیت اسمی انحصاری انتخاب کرده است.

این قابلیت این امکان را به گوشی موبایل می دهد تا در کم ترین‌ زمان، شارژ شود. اما این مدت زمان برای هر برند گوشی مویابل متفاوت است و در زمان خرید موبایل باید حتما این نکته را در نظر داشته باشید که بسته به ظرفیت باتری، در چه مدت زمانی شارژ می شود.

قابلیت Quick charge برای هر شرکت دارای کیفیتی متفاوت است. ممکن است گوشی موبایل ساخته شده توسط یک شرکت مدت زمان 40 تا 50 دقیقه زمان برای شارژ شدن نیاز داشته باشد در صورتی که همان ظرفیت باتری برای یک شرکت سازنده دیگر، در مدت 40 دقیقه تنها 30 % تا 40 % از باتری گوشی را شارژ نماید.

این مسئله نشان دهنده این است که شرکت سازنده دوم، از کیفیت پایین تری برخوردار است.

شدت خروجی شارژر چیست ؟

بر روی اداپتور گوشی موبایل، قسمتی به اسم Output وجود دارد که با عدد 1A یا 2A نمایش داده شده است. این عدد به شما شدت خروجی شارژر را نشان می دهد. هر چه این عدد بیش تر باشد، باتری گوشی موبایل شما زود تر شارژ می شود.

باید ها و نباید ها برای سلامت باتری موبایل

یکی از مواردی که باید آن را رعایت کنید، میزان درصد شارژ باتری است. شما نباید اجازه دهید که شارژ گوشی شما هر بار تا 100 درصد شارژ شود. بلکه تا 80 درصد کافی است. از طرفی هم نباید اجازه دهید که شارژ گوشی شما به زیر 20 درصد برسد. تنها ماهی سه تا چهار دفعه، باید‌ بگذارید که باتری موبایل شما 0 تا 100 را شارژ شود.

کارشناسان زیادی در این باره نظریات متفاوتی را ارائه کرده اند. اما به طور مجموع، اکثر آنان اشتراک نظر داشتند که بهترین میزان شارژ برای هر باتری، 80 درصد است.

در واقع در زمان طراحی و ساخت هر گوشی موبایل، نشست های مختلفی صورت می گیرد تا مناسب ترین اجزا در کنار هم قرار بگیرند و گوشی موبایلی بی نظیر را تولید کنند.

این گونه شما می توانید عمر مفید باتری گوشی موبایل خود را تا 6 برابر افزایش دهید.

از دیگر مواردی که در زمان شارژ گوشی موبایل باید‌به آن توجه کنید این است که، گوشی خود را از شب تا صبح به شارژر متصل نکنید.

این کار باعث کاهش عمر باتری شده و نیز دمای باتری بالا می رود. همان طور که پیش تر گفتیم، داغ شدن باتری، یکی از دلایلی است که می تواند به آن آسیب جدی وارد نماید.

کابل و شارژر موبایل
کابل و شارژر موبایل اصل

در زمانی که گوشی شما به شارژر متصل است، بهتر است که آن را خاموش نمایید. در صورتی که امکان این کار برای شما میسر نیست، از برنامه هایی که نیاز به مصرف باتری بالایی دارند، به شدت خودداری کنید. به طور مثال از برنامه هایی مانند دیدن ویدئو، بازی و …. استفاده نکنید.

موارد نام برده شده نیز باعث داغ شدن باتری خواهند شد و آسیبی جدی به سلامت باتری وارد خواهند نمود.

حدالامکان سعی کنید که از کابل و شارژر اصلی گوشی موبایل استفاده کنید. اگر کابل و شارژر شما دچار آسیب شده است، حداقل کابل و شارژر اورجینال تهیه نمایید و از آن برای شارژ نمودن گوشی موبایل خود استفاده کنید.

از کابل و شارژر متفاوت استفاده نکنید. به طور مثال شرکت شازنده کابل سامسونگ و شرکت سازنده شارژر هوآوی نباشد. سعی کنید که هر دو برای یک شرکت سازنده باشند. حتی اگر شرکت سازنده آن ها با گوشی موبایل شما مغایرت داشت، ایرادی ندارد اما حتما شرکت سازنده شارژر و کابل، یک شرکت سازنده باشند.

یکی دیگر از مواردی که می تواند طول عمر مفید باتری را کم کند، نور صفحه گوشی می باشد. شما می توانید‌ برای کنترل این مسئله، نور صفحه گوشی موبایل خود را به روی اتوماتیک بگذارید. در این صورت در مکان هایی که روشنایی کم تری دارد نور صفحه شما کم و در مکان های روشنایی زیادی دارید، نور صفحه شما زیاد می شود.

این مسئله نیز می تواند به سلامت چشم شما کمک نماید.

اتصال به وای فای و دیتا، می تواند یکی دیگر از مواردی باشد که سلامت باتری موبایل را به خطر می اندازد. در صورتی که نیازی به استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی ندارید، دیتا و یا وای فای گوشی موبایل خود را خاموش نگه دارید. شما با انجام این کار علاوه بر تضمین سلامت باتری موبایل خود، به صرفه جویی در بسته اینترنت‌ نیز کمک می نمایید.

از دیگر مواردی که می تواند به باتری گوشی موبایل شما آسیب وارد کند، فشار های فیزیکی هستند. سقوط و ضربه فیزیکی، می توانند آسیب جدی به باتری وارد نمایند. این ضربه های باعث نشت مواد شیمیایی خورنده می شوند که برای قطعات استفاده شده در ساخت گوشی موبایل بسیار خطرناک می باشد.

استفاده از برنامه ها و اپلیکیشن هایی که به حالت آماده باش یا استند بای (Standby) باقی خواهند ماند نیز به سلامت باتری موبایل شما آسیب وارد می کنند. زیرا استفاده از انرژی باتری را افزایش داده و شما باید‌ مدام به دنبال پریز برق باشید تا گوشی خود را به شارژر متصل کنید.

 

کابل و شارژر موبایل
انواع مختلف کابل و شارژر موبایل

نتیجه گیری

شارژر های تقلبی این روز ها به اسم اورجینال و اصل، به مشتری فروخته می شود. گاهی تصور می کنید که قیمت پایین تر و ارزان تر، هیچ پیشامدی را در پی نخواهد داشت. اما اولین اتفاقی که ممکن است بروز دهد، خرابی باتری موبایل شما است. حتی گاهی ممکن است موجب خرابی آی سی شارژ گوشی شما شود.

پس از خریداری کابل های فیک و ارزان خودداری نمایید و هم چنین اصول و شیوه هایی که پیش تربه شما گفتیم را جهت سالم نگه داشتن باتری موبایل خود، انجام دهید.

سان سل با ارائه محصولاتی اورجینال و اصل تا به امروز سعی داشته است شما را از پرداخت هزینه های اضافی برای تعمیر و احیای باتری و گوشی موبایل، معاف نماید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *