کالیبره کردن باتری موبایل چیست؟

کالیبره کردن باتری موبایل چیست؟

کالیبره کردن باتری موبایل یکی از مهم ترین و در عین حال پرتکرارترین سوالاتی است که به صورت روزانه توسط بسیاری از مشتریان ما پرسیده می شود. امری بسیار ساده که می توانید با مطالعه کامل این مقاله و مشاهده ویدیو به راحتی در سریع ترین زمان ممکن آن را بیاموزید. سان سل به عنوان یک مرجع آنلاین باتری موبایل بر اساس تمامی تجربه های به دست آمده و تیم آموزش دیده خود اقدام به تهیه این مقاله آموزشی مفید کرده است، لطفا با ما همراه باشید.

  • کالیبره کردن باتری موبایل چه معنی ای دارد؟

سیستم عامل گوشی ها با قابلیت وضعیت باتری(Battery Stats) ظرفیت باتری را کنترل کرده و به شما میزان پر و خالی بودن شارژ موبایل را نشان می دهد، ولی گاهی این کنترل دقیق عمل نمی کند و اطلاعات نادرستی به کاربر می دهد. و این گونه ممکن است باتری موبایل 20 درصدی ناگهان خاموش شود و یا گوشی تان شارژ را 100 درصد نشان می دهد اما خیلی زود به 80 درصد می رسد. برای همین تنها کاری که بایستی در صورت سالم بودن باتری کرد، کالیبراسیون است که باعث تنظیم مجدد می شود.

به عبارت دیگر با گذشت زمان عمر باتری کاسته می شود و با این روال توان نگه داری شارژ باتری هم کاهش پیدا می کند. اما نکته جالب این جاست که شما متوجه این مسئله نمی شوید و این تغییرات به صورت نامحسوس رخ می دهد. به طوری که یک باتری 3000 میلی آمپرساعتی پس از 500 بار شارژ و دشارژ، 20 میلی آمپر از ظرفیتش را از دست می دهد.
نکته!

با توجه به استفاده باتری های لیتیوم یونی در اکثر تبلت ها و موبایل ها کالیبره کردن یک امر موثر به شمارمی رود. این موضوع به تمامی گوشی های هوشمند مربوط می شود و تنها مختص اندروید یا آیفون نیست و شما می توانید با کالیبراسیون گوشی این مشکل را خیلی راحت حل کنید.

  • زمان مناسب کالیبره کردن باتری موبایل

شما زمانی می توانید اقدام به کالیبره کنید که باتری تان از نظر ظاهری دچار مشکلاتی از قبیل بادکردگی، شکستگی فلت و … نشده باشد. هم چنین در صورتی که سیستم عامل گوشی شما به درستی کار می کند و شارژ صحیحی را نشان می دهد، نیازی به کالیبراسیون نیست. علاوه براین ها اگر از گوشی موبایل یا تبلت تان مدت هاست که استفاده ای نکرده اید، بهتر است قبل از استفاده مجدد عمل کالیبراسیون را انجام دهید. مثلا روند کاهش شارژ 90 درصدی در عرض یک روز به 10 درصد یک امر طبیعی و عادی است. کالیبره بیش از حد نیز برای باتری و دستگاه شما مضر است و عمر آن را کاهش می دهد. بنابراین توصیه سان سل به شما این است که پیش از انجام حتما با چک کردن تنظیمات کارخانه و کسب اطمینان از خرابی باتری و بررسی کابل شارژ و شارژر دیواری و پورت گوشی تان کالبیره کنید.

  • ارزش و اهمیت کالیبره کردن باتری گوشی

حتما می دانید که ترکیب شیمیایی باتری که موجب ذخیره سازی انرژی می شود، لیتیوم یا نیکل است و تراشه به کاررفته همیشه سعی در سنجش انرژی ذخیره شده دارد. بنابراین جهت سنجش دقیق تراشه بایستی ظرفیت باتری را با داده های اندازه گیری شده تخمین زده و خوانش یادگیری ظرفیت باتری رخ بدهد. برای همین گاهی کالیبره نیاز می شود، چون زمانی که باتری صد درصد شارژ شود، تراشه درک بهتر و دقیق تری از میزان ظرفیت باتری به دست می آورد. اما وقتی باتری موبایل یا تبلت تان مرتبا پر و خالی شود و هیچ وقت صفر تا صد شارژ (کالیبره) نشود، تراشه دقت خود را از دست می دهد و اطلاعات غلطی صورت می گیرد.

  • ساده ترین روش کالیبره کردن باتری های موبایل و تبلت برندهای مختلف

کالیبراسیون روش خیلی پیچیده ای نیست و شما می توانید پس از خرید باتری از سان سل به راحتی قبل از استفاده آن را انجام دهید. در روش کالیبره شما بایستی شارژ باتری را تمام کنید تا گوشی خاموش گردد و سپس روشن کنید و اجازه بدهید مجدد خاموش شود. سپس در حالت خاموش گوشی را به شارژ وصل کنید تا 100 درصد شارژ گردد. توجه داشته باشید که باتری حتما 100 درصد شارژ شود و عدد 100 را نشان دهد. گوشی تان را ری استارت کنید؛ چنان چه که عددی غیر از 100 نمایش داده شد آن را به شارژ وصل کنید تا دوباره شارژ شود.سپس مجدد شارژ باتری را به صفر و حالت خاموش برسانید و باز 100 درصد شارژ کنید و این عمل را سه بار تکرار کنید تا فرایند کالیبره به خوبی پایان یابد.
در جمع بندی کلی می توان کالیبره باتری موبایل را زمانی مناسب و سودمند دانست که باتری هیچ خرابی و ایرادی نداشته باشد. برای این که بتوانید به این موضوع پی ببرید بایستی به ظاهر باتری توجه کنید. بدین ترتیب اگر امکان جدا شدن باتری از گوشی موبایل وجود دارد با جداسازی آن باتری را به خوبی بررسی کنید. برآمدگی، نشت یا سولفاته شدن یا بادکردگی نشان از اتمام عمر و عملکرد باتری تان دارند.

اما چنان چه امکان جداسازی باتری برای تان وجود ندارد،می توانید به درب پشت گوشی توجه کنید که حالت برآمدگی و بادکردگی نداشته باشد. بررسی درگاه اتصال شارژ و موارد دیگر در پروسه شارژ نیز حائز اهمیت هستند.

سان سل(انرژی بینهایت همراه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *