تاچ و ال سی دی

تاچ و ال سی دی

تاچ و ال سی دی

یکی از قطعاتی که امروزه بیش ترین آمار در تعمیرات قطعات موبایل را دارد، تاچ و ال سی دی است. اگر در مورد تاچ و ال سی دی صحبت می کنیم، منظور از صفحه شیشه ای نیست که شما آن را با انگشت لمس می کنید.

این بخش از گوشی از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که می خواهیم در این مطلب با تک به تک آن ها شما را آشنا کنیم و آسیب پذیر ترین آن ها برای شما معرفی کنیم.

تاچ و ال سی دی
معرفی انواع تاچ و ال سی دی

قسمت های مختلف تاچ و ال سی دی

به لایه سطحی ال سی دی، گلس یا محافظ می گویند. جنس این صفحه از شیشه و پلاستیک است. نوع شیشه ای این صفحه، مقاومت بیش تری در برابر ضربه دارد و باعث استحکام تاچ و ال سی دی می شود.

به لایه میانی تاچ می گویند. لایه تاچ با نام دیجیتایزر نیز شناخته می شود. شما با لمس این‌ صفحه می توانید دستورالعمل ها را اجرا نمایید. در صورتی که تاچ آسیب ببیند و بکشند، عملکرد لمسی گوشی از کار می افتد هم چنین امکان دارد که با تاخیر دستورات را انجام دهد.

لازم به ذکر است که تاچ در رنگ های مختلف تولید می شود.

لایه زیرین و اساسی در صفحه گوشی، ال سی دی نام دارد. در صورتی که این قسمت از گوشی آسیب ببیند، عملرکد گوشی به طور کلی دچار مشکل خواهد شد. در این صورت باید این بخش تعویض گردد تا بتوانید عملکرد بهتری از گوشی خود داشته باشید.

تاچ و ال سی دی
معرفی لایه های تاچ و ال سی دی

علائمی که نشان می دهد ال سی دی آسیب دیده است عبارت اند از: لکه دار بودن و تیره بودن نور پس زمینه و یا تصاویر، پرپر زدن تصاویر ویا خاموش شدن ناگهانی صفحه گوشی.

فریم و یا قاب دور تا دور ال سی دی ممکن است آسیب ببیند که در این صورت نیز باید ال سی دی تعویض شود.

گاهی امکان دارد که تاچ و ال سی دی از نظر ظاهر کاملا سالم باشد اما صفحه نمایش عملکرد درستی نداشته باشد. در این زمان ممکن است که فلت داخلی تاچ یا ال سی دی به ایراد خورده باشد. باید گوشی توسط متخصص این کار باز شده و مورد بررسی قرار بگیرد. شما می توانید در این زمینه از متخصصین ‌سان سل درخواست کمک نمایید.

در صورتی که شما شاهد هر یک موارد نام برده بودید، باید هر چه سریع تر برای تعویض تاچ ال سی دی گوشی موبایل خود اقدام نمایید تا متحمل هزینه های بیش تری برای تعمیر آن نشوید.

تاچ و ال سی دی
لایه های تاچ و ال سی دی

کیفیت تاچ ال سی دی

تاچ ال سی دی که به عنوان کیفیت مشابه و یا های کپی که شباهت زیادی به کیفیت اصلی آن دارد، در بازار موجود می باشد. این نوع از تاچ ال سی دی ها، به نام کیفیت درجه دو به فروش می رسند.

شما می توانید برای تشخیص کیفیت این تا ال سی دی ها، نور صفحه و شفافیت تصاویر را مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که تاریک تر و تار تر باشد، کیفیت تاچ ال سی دی پایین است.

تاچ و ال سی دی
کیفیت نور در تاچ و ال سی دی

کیفیت درجه تاچ ال سی دی تنها توسط شرکت سازنده تولید می شود که دارای گارانتی بوده و تنها می توانید‌از شرکت سازنده آن را تهیه کنید. اما ما به شما توصیه می کنیم که برای تهیه تاچ ال سی دی، سری به سان سل بزنید.

 

انواع صفحه نمایش گوشی های موبایل و بررسی آن ها

LCD در واقع مخفف Liquid Crystal Display می باشد. این لغت به معنای نمایشگر کریستال مایع است. نام این قسمت از گوشی به مجموعه ای از کریستال های مایع برداشته شده ات که به وسیله نور پس زمینه روشن می شوند.

صفحه نمایش هایی که از کیفیت بالایی برخوردار هستند، در مقابل نور خورشید بازتاب خوبی از خود نشان می دهند و در می توان به راحتی حروف و اعداد را خواند.

زمان ساخت ای سی دی گوشی های هوشمند از کیفیت های TFT-ISP استفاده می شود. کیفیت IPS به نسبت بهتر از TFT است. در واقع ISP نسخه کامل شده TFT می باشد.

شما می توانید تفاوت این دو نوع مختلف را از طریق شفافیت نور و تصویر و وضوح بالای آن ها متوجه شوید. البته در ادامه به توضیح تخصصی این مقوله خواهیم پرداخت.

تاچ و ال سی دی
تعمیر و تعویض تاچ و ال سی دی

تفاوت میان تاچ شکسته و صفحه ال سی دی شکسته چیست؟

زمانی که فقط صفحه شیشه ای شکسته باشد، تاچ و صفحه نمایشگر به درستی کار می کنند. در صورتی که تصمیم به تعویض صفحه شیشه ای گوشی نداشته باشید، می توانید به سختی از آن استفاده کنید.

اما زمانی که ال سی دی آسیب دیده و یا شکسته باشد، صفحه گوشی سیاه شده و یا شما شاهد نوار های سیاه و سفید خواهید بود. حال زمان این فرا رسیده است که شما به فکر تعویض ال سی دی باشید.

البته امکان دارد که نقاط سیاهی بر روی صفحه گوشی ظاهر شود. در این زمان نیز امکان دارد که صفحه تاچ کار کند و حتی در زمان تماس تلفنی، بتوانید به راحتی تماس را پاسخ دهید. اما به مرور شاهد خواهید بود که لکه ها بیش تر شده و ال سی دی شما دچار مشکل جدی تر خواهد شد.

تاچ و ال سی دی
لکه بر روی تاچ و ال سی دی

SLCD چیست؟

به سوپر ال سی دی هایی که با تکنولوژی اختصاصی LCD توسط شرکت S-LCD ساخته شده اند را، SLCD می گویند. این نوع از ال سی دی ها معملوا در گوشی های HTC مورد استفاده قرار می گیرند. جالب است بدانید که در این نوع از ال سی دی ها، هیچ فاصله ای بین لایه بیرونی و سنسور تاچ وجود ندارد. به همین خاطر حس نزدیکی به کاربر داده و انعکاس کم تری از خود ایجاد می کند.

راه های مراقبت از تاچ و ال سی دی

تاچ و ال سی دی نیز مانند سایر قطعات گوشی موبایل مانند باتری موبایل، نیاز به محافظت و نگهداری دارد. ما در ادامه اهم آن ها را به شما خواهیم گفت.

اگر فکر می کنید که قاب گوشی در برابر محافظت از گوشی موبایل بی تاثیر است، سخت در اشتباه هستید. یکی از راه هایی که می تواند گوشی موبایل را‌ در برابر حوادث مراقبت کند، قاب گوشی است.

ممکن است که از زیبایی ظاهری گوشی بکاهد، اما قطعا استفاده از یک قاب گوشی موبایل با رنج قیمت 40 تا 70 هزار تومان، خیلی بهتر از هزینه 500 تا 1 میلیون تومان برای تعویض صفحه گوشی است.

برای مراقبت بیش تر از صفحه گوشی، از گلس های محافظ صفحه استفاده کنید. این نوع از محافظ های صفحه ال سی دی در انواع مختلفی تولید شده اند. سعی کنید از نوع با کیفیت آن تهیه کنید و توجهی هم به هزینه آن نداشته باشید. زیرا استفاده از یک گلس با کیفیت می تواند سلامت ال سی دی شما را تضمین نماید.

تاچ و ال سی دی
گلس تاچ و ال سی دی

سعی کنید گوشی موبایل خود را به سرویس بهداشتی و حمام نبرید. زیرا در محیط های نام برده شده امکان شکستگی و یا آب خوردن گوشی بیش تر از سایر محیط ها می باشد.

مشخصات تاچ و ال سی دی درجه یک

کلیه تاچ و ال سی هایی که در بازار موجود هستند به نام اصلی و یا همان اورجینال به مشتری ارائه می شوند، اما هر کدام دارای درجه کیفیت مختلف هستند.

تاچ ال سی دی نوع a: این درجه کیفیت تاچ ال سی دی 100 درسد اورجینال بوده و با تاچ ال سی دی قبلی گوشی فرقی نخواهد داشت.

تاچ ال سی دی نوع aa: این نوع از کیفیت تاچ ال سی دی، متشکل از لایه اولیه و لایه دومی می باشد. لایه اولیه همان قسمتی است که شما با انگشت آن را لمس می کنید و لایه دوم ال سی دی گوشی است. در صورتی که این نوع از ال سی دی آسیب ببیند، شما می توانید آن را تعویض نمایید.

تاچ ال سی دی نوع aaa: این نوع از تاچ ال سی دی در زمان ساخت زیر دستگاه می شکند و یا پس از ساخت تاچ ال سی دی، معیوب شناخته می شود.

تاچ ال سی دی نوع aaaa: در زمان ساخت این نوع از ال سی دی ها، فلت تاچ پاره و یا معیوب می شود که از نظر شرکت تولید کننده عیر قابل استفاده شناخته می شود.

تاچ ال سی دی نوع aaaaa: این نوع از تاچ ال سی دی، همان تاچ ال سی دی نوع aaa می باشند و فرق با یکدیگر ندارند.

تاچ و ال سی دی
انواع تاچ و ال سی دی

ال سی دی OEM چیست؟

کارخانه های تولید کننده گوشی موبایل، برای گوشی هایی که روانه بازار‌کرده اند، ال سی هایی با کیفیت بالا تولید می کنند که به آن ها OEM می گویند. در صورتی که کنار بسته هر ال سی دی شما نام OEM را مشاهده کردید، شک نکنید‌ که آن ال سی دی کاملا اورجینال و اصل می باشد.

نحوه تشخیص فیزیکی تاچ ال سی دی اورجینال

اگر قصد دارید که برای گوشی موبایل خود تاچ ال سی دی اورجینال تهیه کنید، قطعا این قسمت از مطلب به کارتان خواهد آمد. ما در ادامه راه های تشخیص فیزیکی و ظاهری تاچ ال سی دی اورجینال را به شما خواهیم گفت.

در اکثر ال سی دی های اورجینال یا همان OEM، پد های نرم و اسفنجی مانندی بر روی کابل های آن وجود دارد. شما وقی آن ها لمس می کنید، حس می کنید که چقدر صاف هستد. اما در نسخه های کپی و غیر اورجینال شما این پد های نرم را احساس نخواهید کرد.

اگر از وجود پد نرمی مطمئن شدید، وقت آن رسیده است به دنبال آرم برند شرکت بر روی ال سی دی باشید. در ال سی دی های اورجینال، آرم در یک یا دو طرف کابل ها وجود دارد در صورتی که در نخسه های کپی، آرم با اجسام تیز بر روی کابل ها حک شده است.

چسب پلاستیکی که برای حسگر نوری استفاده شده است، باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد. در نسخه های غیر اورجینال، این چسب ها در پشت سنسو نور نصب نمی شوند.

اگر کلیه مراحل نام برده شده را طی کردید نوبت به این رسیده است که علامت مستطیل سفید رنگ را در قسمت لنز دوربین مشاهده کنید.

مکان قرار گرفتن لنز دوربین سلفی در ال سی دی های اورجینال، قوی تر از مدل های غیر اورجینال بوده و در این نسخه ها معمولا محافظ بر چسبی از بین می رود. اما در ال سی دی های OEM،  یک حلقه آبی رنگ وجود دارد تا از ایجاد تاریکی جلوگیری نموده و بتواند تصویر بهتری را منعکس نماید.

در ال سی دی های OEM، از لحیم کاری برای چسباندن نور پس زمینه استفاده می شود در صورتی که در نمونه های فیک این چنین نیست.

شماره سریال و آرم بر روی ال سی دی های کپی و اورجینال حک شده است اما با این تفاوت که در نسخه های OEM، شماره سریال و آرم، کوچک تر بوده و رنگی تیره تر دارند. هم چنین دارای علامت خراشیدن هستند. در صورتی که در مدل های کپی، شماره سریال و آرم، اندازه ای بزرگ تر و رنگی روشن دارند.

حال باید به دنبال یک بر چسب سیاه رنگ در قسمت بالایی و گوشه سمت چپ ال سی دی باشید. اگر این بر چسب را مشاهده نکردید، ال سی دی OEM نمی باشد.

بر روی ال سی دی چند قطره آب بریزید، اگر مانند تصویر، قطرات آب پخش نشدند، ال سی دی شما OEM می باشد.

تاچ و ال سی دی
آب روی تاچ و ال سی دی

صفحات ال سی دی OEM نسبت به مدل های کپی، مات تر هستند. شما می توانید تفاوت آن ها در تصویر زیر مشاهده کنید.

تاچ و ال سی دی
بازتاب نور روی تاچ و ال سی دی

شما برای این که اطمینان حاصل کنید که تعمیرکار و تکنسین موبایل از تاچ ال سی دی اورجینال و OEM استفاده می کند، می توانید به متخصصین سان سل اعتماد کرده و بدون هیچ نگرانی بخواهید که تاچ و ال سی دی گوشی شما را تعویض نمایند.

یک ال سی دی اورجینال باید خاصیت ضد خشی داشته باشد و قسمت تاچ آن به راحتی کار کند. به طوری که شما مجبور نباشید مدام برای دادن هر فرمان، انگشت خود را بر روی صفحه تاچ بکشید. بلکه به راحتی و با سرعت این کار صورت پذیرد.

هم چنین رد انگشتان شما بر روی صفحه ال سی دی به صورت محسوس باقی نماند. در صورتی که کلیه موارد نام برده شده را ال سی دی شما دارا بود، قطعا برای گوشی شما از یک ال سی دی اورجینال استفاده شده است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *